21-04-2017

Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego dieta pudełkowa jest skuteczna, a przez co tak popularna?

Postaramy Ci się wyjaśnić fenomen tego systemu żywienia.

W dzisiejszych czasach firmy cateringowe oferujące swoje usługi wyrastają jak grzyby po deszczu w odpowiedzi na duże zainteresowanie. Coraz więcej ludzi chcących dbać o swoje zdrowie decyduje się korzystać z tego typu usług. Dzieję się tak, ponieważ ten system żywienia opiera się na faktycznej wiedzy, a nie na teoretycznych założeniach i przypuszczeniach. 

Podejmując decyzję rozpoczęcia diety zostaję przeprowadzony z tobą wywiad żywieniowy, którego zadaniem jest:

- ustalenie celu

- ustalenie wartości kalorycznej odpowiadającej twojemu celowi

- wykluczenie z diety produktów spożywczych, na które jesteś uczulony lub, których nie lubisz

- poprawa świadomości związanej ze zdrowym żywieniem

- motywacja

Po rzetelnie wykonanym wywiadzie dietetycznym masz pewność, że ilość kalorii oraz wartości odżywczych jest dopasowana dokładnie pod Ciebie i twój cel!!!

Samo założenie diety pudełkowej czyli spożywania 5 posiłków dziennie nie jest nam obce. Każdy z nas pamięta okres ze swojego życia gdy jako dziecko jadł dokładnie 5 posiłków dziennie czyli: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację. 

Czemu akurat 5 posiłków dziennie, a nie 4 lub 8?

Związane jest to z koniecznością utrzymania w miarę stałego poziomu glukozy we krwi, która jest naszym podstawowym źródłem energii do pracy mózgu oraz mięśni szkieletowych. 

Modelowy człowiek wykazuje dzienną aktywność od 7:00 do 22:00, co daje nam 15 godzin. W tym przypadku przy zachowaniu 3 godzinnych przerw między posiłkami daje nam to dokładnie 5 posiłków dziennie. 

Przy odpowiednio zaplanowanych posiłkach pod względem ilości kalorii, wartości odżywczych oraz ładunku glikemicznego jesteśmy w stanie utrzymać przez te 3 godziny właśnie stały dopływ poziomu energii.

W momencie gdy posiłki są źle zbilansowane oraz przerwy są dłuższe automatycznie zaspakajając głód spożywane posiłki są obfitsze, co powoduje nagłe wyrzuty dużej ilości glukozy do krwi. Nasz organizm broniąc się przed podwyższoną ilością glukozy produkuje hormon - insulinę, który powoduje zbicie glukozy do odpowiedniego poziomu. 

Niestety, insulina jako hormon anaboliczny (budujący) zbijając wysoką ilość glukozy we krwi transportuję ją do komórek tłuszczowych, których zadaniem jest kumulacja energii w postaci triglicerydów. Substancje tę są naszą rezerwą energetyczną, znajdującą się w tkance tłuszczowej w sytuacji braku dostępu do pożywienia.

W momencie gdy doprowadzamy do uczucia głodu i zaspokajając go obfitym posiłkiem dopuszczamy do sytuacji, w której nasze ciało broniąc się przed tym odkłada rezerwę energetyczną na tzw. potem w postaci tkanki tłuszczowej. Ciało niejako się programuje odczuwając głód odkłada energię, którą ten głód został zaspokojony. Oczywiście mamy tu na myśli sytuację ekstremalne gdzie przez 8 godzin nic nie zjedliśmy i wracając do domu pochłaniamy wszystko co znajdziemy pod ręką. 

Skoki glukozy we krwi wpływają również na nasze samopoczucie oraz poziom energii. Najlepszym przykładem jest świąteczny posiłek, który najczęściej jest obfity, a po którym czujemy senność, apatię i co najdziwniejsze szybki nawrót uczucia głodu lub ochoty na zjedzenie czegoś. Wiąże się to właśnie z wysokim poziomem glukozy po takim posiłku i wydzieleniem dużej ilości insuliny potrzebnej do obniżenia wysokiego cukru. 

Jest to błędne koło, które powoduje zahamowanie prawidłowo funkcjonującego szeroko rozumianego metabolizmu. Pomyśl, lepiej jest rozłożyć sobie na kilka razy ciężką prace np. w ogrodzie niż robić wszystko na raz. Podobnie jest z naszym ciałem. W momencie gdy spożywamy posiłki systematycznie w mniejszych ilościach, to równolegle dbamy o nasz jakże ważny organizm.

Potraktuj swoje ciało jak fabrykę, którą ma przestój i czas na oddech tylko nocą. W ciągu dnia pracuję bez zahamowania na stałych obrotach i porównaj ją do fabryki, która ma ciągłe przestoje w ciągu dnia i musi gonić pracę czasem nawet nocą. Którą fabryka będzie bardziej efektywna i lepszym miejscem do pracy???

Myślimy, że odpowiedź jest oczywista.

Powyższe informację są dowodami na to, że dieta pudełkowa jest bardzo skuteczna, co więcej wygodna i tutaj zaskoczenie bardziej ekonomiczna gdy weźmiesz pod uwagę czas przygotowywania posiłków oraz koszt mediów.

Dzięki iJem.pl dieta pudełkowa stała się jeszcze prostsza. Poprzez zamrożenie posiłków (najzdrowsza forma konserwacji pożywienia) masz stały, swobodny dostęp do zdrowych posiłków kiedy tylko chcesz. Wybierz dla siebie najwygodniejszą formę czy to same obiady, kolację lub cały pakiet. To Ty wybierasz, a my Ci w tym pomagamy!

Masz pytania odnośnie powyższego artykułu? Śmiało pisz na kontakt@ijem.pl